Musik
Fra Julekoncerten 2020 – som desværre måtte indspilles uden publikum i år. Her ’Wachet auf’ af J S Bach. (På dansk ’Zions vægter hæver røsten,’ 4. sats af Bachs Kantate 140).
To fabelagtige, men meget forskelligartede melodier spilles hver for sig og oveni hinanden. Så mesterligt gjort, som ingen andre end Johann Sebastian Bach kunne gøre det. Orgelet med en halvhurtig melodi i højrehånden, der gentages i nye og anderledes forklædninger: Enten i nye harmoniseringer (det bestemmer bassen i venstre hånd) eller i helt andre tonearter, når c-mol, G-dur og D-dur berøres. Satsen står ellers i Eb-dur, og det er også i en flot treklang i denne toneart, at sopranen sætter ind med sin helt egen melodi. På lange og knap så rytmisk varierede toner synges en salmemelodi, som Bach ikke selv har skrevet, men som alle kendte på Bachs tid (værket er fra 1725). I rolige fraser, men til tider i et djævelsk højt toneleje (oprindeligt for en tenor), synger solisten om de ti brudepiger, der våger i natten og venter på, at brudgommen skal komme tilbage fra sit besøg (og forhandling om medgift) hos brudens familie. Han ankommer først efter midnat, og fem af brudepigerne har ikke nok olie i deres lamper… Til gengæld er der nok af toner i Bachs sats, som også får kant undervejs og bliver herligt dissonerende på ordene: ”lad den brænde.”
Der prædikes over denne brudepigehistorie 2. søndag i advent, og for mange af os er satsen her indbegrebet af adventsmusik, som spilles verden over ved denne tid. Hvor vi alle venter – ikke på brudgommen, men på julens komme.
Måske også fordi musikken er et billede på, at selv meget forskelligartede stemmer kan gå hånd i hånd. Eller måske ikke ligefrem hånd i hånd i denne virustid, men stadig danne et smukt fællesskab, hvilket jo netop kendetegner julen.
/ Jeppe, organisten.
I'll Home for Christmas v. v.Charlotte Andersson: sopransax og Allan Sjølin: guitar
O, Holy Night v.Charlotte Andersson: sopransax og Allan Sjølin: guitar
When You Wish Upon a Star Allan Sjølin: guitar: